
Turvallinen, luotettava ja ammattitaitoinen laajennetun Provinssi-perheen jäsen – näin Provinssin festivaalijohtaja Sami Rumpunen kuvailee pitkäaikaista yhteistyökumppaniaan I-printiä. Miten tällaiset sanat ansaitaan?
I-printin ja Provinssin yhteistyön juuret yltävät vuosituhannen alkuun, Provinssi-lehden alkumetreille saakka.
”Provinssi-lehti on yhteistyössä I-printin kanssa synnytetty tuote. Lehti on ollut Provinssille tärkeä keino viestiä omalle alueelle siitä, että festivaali on lähestymässä”, kuvailee festivaalijohtaja Sami Rumpunen. Organisaatioiden yhteistyö on syventynyt entisestään Rumpusen hypättyä Provinssin ruoriin syksyllä 2014
”Olemme tehneet jo muutaman festivaalin ajan käytännössä kaikki isot painotuotteemme I-printin kanssa. Myös suuri osa kaupallisten yhteistyökumppaneidemme materiaaleista toteutetaan I-printissä.”
Yhteistyön syvenemistä edesauttoi I-printin palveluvalikoiman laajentuminen erityisesti suurtulosteiden tuotannossa. Reilussa kymmenessä vuodessa Provinssin visuaalisen tuotannon määrä on kasvanut valtavasti, ja visuaalisuus onkin merkittävä osa nykyaikaista festivaalikokemusta.
”Yksikään festivaalikävijä ei voi olla huomaamatta lukuisia suuria pintoja, jotka ovat I-Printin kankain ja kyltein maskattuja. Visuaalisella tuotannolla on alueen viihtyisyyteen ja kokonaiselämykseen radikaali merkitys”, toteaa Rumpunen.
”Tuotannon määrä on moninkertaistunut alkuvuosista. Määrä ja volyymi ovat sellaiset, että se vaatii todella kovaa tuotannollista osaamista ja sitoutumista projektiin.”
Vauhdilla ilman virhekierroksia
Festivaalijohtajan tyytyväisyys yhteistyöhön kumpuaa siitä, että I-printiltä tilatut tavarat tulevat ajallaan, ne toimitetaan oikeaan paikkaan ja oikeassa muodossa.
”Jos joskus on vaikeaa, se johtuu pääasiallisesti meistä tilaajana eikä I-printistä toteuttajana”, tunnustaa Rumpunen hymyillen.
”Välillä joudumme katsomaan peiliin ja miettimään, kuinka koviin paikkoihin me I-printin kumppanina laitamme. Emme pystyisi panostamaan visuaaliseen tuotantoon tällä volyymilla, ellei meillä olisi kumppania, joka tekee osuutensa tehokkaasti ja ilman virhekierroksia. Tilaamme materiaalit yleensä melko myöhään ja paljon kerralla, silloin kaiken täytyy onnistua ensimmäisellä yrityksellä.
Valtaosa yhteistyöstä keskittyy tapahtuma-alueen visuaalisten pintojen maskaamiseen. Niitä suunnitellaan keväällä Provinssin toimistolla ja tuotetaan vasta alkukesästä I-printillä. Festivaalialuetta ruvetaan rakentamaan fyysisesti kolmisen viikkoa ennen tapahtumaa, ja I-printin aktiivisin työvaihe on parin viikon mittainen. Kuluneen vuoden festivaalin myöhäisimmät tilaukset tehtiin vasta festivaalin käynnistyttyä.
”Tavara tuli melkein nopeammin, kuin olisin kuvitellut painokoneen toimivan”, hämmästelee Rumpunen.
”Se teki ihan valtavan vaikutuksen. Kun meillä on todella tarve nopealle toiminnalle, I-print on vastannut huutoon joka ikinen kerta. Se on ollut hienoa.”
Paikallisylpeys pistää ponnistelemaan
Painotalon sijainti kotikaupungissa on Provinssin väelle tärkeää, mutta ei pelkästään logistiikan vuoksi.
”Helpoin tapa ajatella paikallisuutta on logistiikka. Silloin kun tarvitsemme täydentäviä materiaaleja nopeasti, tuotteet tuleva lähes kirjaimellisesti kulman takaa”, kuvailee Rumpunen, jonka mielestä paikallisuudessa on muitakin näkökulmia.
”Yksi merkittävimmistä on Provinssiin liittyvä paikallisylpeys, joka vaikuttaa siihen, millaisella draivilla kumppanimmekin tapahtumaa tekevät.
Pitkän yhteisen historian lisäksi myös henkilöiden väliset suhteet ovat festivaaliorganisaatiolle tärkeitä.
”Luottamus organisaatioiden välillä rakennetaan ensin neuvottelevien ja seuraavaksi tuottavien henkilöiden kanssa. Mitä enemmän meillä on yhteistä rajapintaa ja kohtaamisia vuoden aikana, sitä helpompaa luottamuksen syntyminen on. Lokaalisti on helpompi oppia ymmärtämään ja tuntemaan toisensa, se on tässä myös yksi ulottuvuus.”
Kohti kaikkien aikojen parasta
Hedelmällisen yhteistyön myötä Rumpunen joukkoineen ei miellä I-printiä enää pelkäksi alihankkijaksi.
”Meillä on muutama yhteistyökumppani, joiden kanssa koemme olevamme nykyään jo samaa organisaatiota silloin, kun festivaalia tehdään. Tähän laajennettuun Provinssi-perheeseen kuuluu myös I-print”, Rumpunen kuvailee.
”Näin tapahtuu parhaimmillaan silloin, kun yhteistyö on ollut monivuotista ja molemmat ajavat kohti samaa maalia toisiaan ymmärtäen.”
Provinssi-organisaatio luottaa I-printin osaamiseen niin tuotekehityksessä kuin materiaalivalinnoissakin, mutta potentiaalia on edelleen hyödyntämättä.
”Mahdollisuuksia on tosi paljon ja on jännä nähdä, mihin se tulee johtamaan”, toteaa Rumpunen, joka on ensi vuoden festivaalin suhteen luottavainen – ja hieman arvoituksellinenkin.
”Niin kauan kuin olemme Provinssia tehneet tällä tiimillä, tapahtuma on kehittynyt joka vuosi. Nytkin alla on onnistunut festivaali, mutta emme aio tyytyä samaan”, toteaa Rumpunen. Ensi kesän tapahtumasta festivaalijohtaja odottaakin yhtä kaikkien aikojen parhaista paitsi laadullisesti, myös kävijämäärällä mitattuna.
”Odotukset ovat suuret. Ohjelma vaikuttaa rakentuvan toivotulla tavalla ja lipunmyynti on jo hyvässä vauhdissa. Paljon upeaa ohjelmaa on julkaisematta ja paljon uutisia tapahtuma-alueen kehittämiseen liittyen on jakamatta. Odotamme innolla, että pääsemme kertomaan tarkemmin.”
Haastattelu tehty syksyllä 2022.